SofiaEriksson

Alla inlägg under oktober 2010

Av Sofia Eriksson - 31 oktober 2010 22:56

Hej ! Det här blir mitt sista inlägg för idag. Efter det senaste inlägget så har jag käkat godis och kollat på Indiana Jones med pappa. Jag gillar faktidkt såna filmer, som t.ex james bond och spider man eller batman. Pappa och jag har kollat på alla dom filmerna sen jag var liten, har alltid gillat såna. Mamma hatar dom :P. Aja men sen efter det ingenting eller före det ingenting. Imorgon vet jag inte vad jag ska göra. Kanske bara vara inne, och slappa, kolla på en massa filmer. Vi får se. Aja men ska väl ta och sova, jag är faktiskt ganska trött, eller så spelar jag spel på datan, hur som helst godnatt !

  

PS. Imorgon är det första november och exakt 2 veckor kvar tills jag fyller år ! :D

Av Sofia Eriksson - 31 oktober 2010 19:43

Hej ! Just nu har jag precis kommit hem från min faster, efter att vi har käkat där. Vi som var där : Tomas, faster, Tommy, Amanda, mamma, pappa, farmor, hundarna och jag :). Vi åt : fisk som min kusin anders hade fångat, potatis och sås. Det var faktiskt riktigt gott, men jag tycker lax är godare, det här var någt annat. Just nu tittar jag på gossip girl. Det är ganska bra. mamma träar och pappa gck preics för att hämta henne. Jag vet inte vad jag ska göra efter jag kollat klart på det, vi får se. Aja men ska kolla färdigt, bloggar senare. Hejdå !

Av Sofia Eriksson - 31 oktober 2010 11:15

Hej ! Just nu är klockan kvart över elva och jag har varken bytit om eller käkat frukost. Inte för att jag ska byta om, hade tänkt gå i pyamas hela dan. Fast det kan jag inte.. Vi ska till min faster och äta ikväll och jag måste duscha innan det. Undrar vilka som kommer, det blir jag, mamma, pappa, tommy, faster, anders och kanske tomas, amanda och farmor. Tommy är min farbror fast han är inte min pappas bror utan han är gift med min faster. Tomas och Anders är deras barn och mina 2 äldsta kusiner och amanda är ju min syster. Resten fattar ni nog ;). Det ska bli kul men nu måset jag gå bort från datan känner jag har suttit här i typ 2 timmar. Hejdå, hörs sen !

Av Sofia Eriksson - 31 oktober 2010 09:28

Hejsan !! Just nu har jag precis vaknat, har bara varit vaken i typ knappt en halvtimma. Jag vet inte vad jag ska göra nu eller senare. Det få vi se vad som händer ! :P. Jag hoppas alla har kommit ihåg att ställt tillbaka en timma eftersom det är vinter-tid nu. Min mobil och data ställde om sig själva som tur va :P. Det kanske era oxå gör. Nu är ju klockan 09.30 istället för 10.30 Snart kommer det bli mörkt på eftermiddagarna när vi slutar :/. Fast det är lite mysigt ändå :). Aja nu ska jag väl ta och göra nåt, hejdå !

Av Sofia Eriksson - 30 oktober 2010 22:39

Hejsan igensan !! Om ni undrar över ''Whatta heck'' så är det bara nåt jag brukar säga haha xP Ni har säkert hört det (både från mig eller någon annastans, för jag har veerkligen inte hittat på det). Aja men jag kör med 3 st filmtips nu så hääär kommer dom :

Filmtips # 1 : the last airbender

Filmen kretsar kring den 12-årige luftbändaren Aang som ett århundrade tidigare än då serien startar precis har fått reda på att han är Avataren pånyttfödd, något som en Avatar i sig blir berättad för tidigast efter att denne har fyllt 16 år, eftersom munkarna känner att det är ett stort krig på gång vilket utgör att han väldigt snart måste kunna bemästra alla de fyra elementen för att behålla balansen för fred i världen. Detta utgör att han blir ivägskickad till det Östra Lufttemplet för att slutföra sin träning. Han hinner dock fly innan han skickas iväg.

Världen filmen utspelar sig i består i grunden av fyra olika nationer vilka kan bända och nyttja det element/folkslag de tillhör hur som helst. De fyra folkslagen består av Eldnationen, Vattenfolket, Jordriket och Luftnomaderna. Avataren är den enda av alla människor som kan bemästra och böja de fyra elementen då denne är världens beskyddare. När en avatar dör reinkarneras hon eller han, till ett av de andra elementen, vilket utgör att det är en konstant cykel kallad Avatarcykeln (Vatten>Jord>Eld>Luft) representerat från de fyra årstiderna), för att skydda människorna. Alltså är avataren inte bara en slags gud utan även en enkel människa.

Aang, på sin flygande jättebison Appa, reser iväg förvirrad på grund av det stora ansvaret som visat sig vilar på hans unga axlar tvärs över världen hamnar han i en plötslig storm vilken kastar ner Aang och Appa ner i havets djup varpå Aang omedvetet går in i Avatartillståndet (vilket menas att han kommer in i andevärlden, och han samlar ihop kraften hos alla avatarer innan honom för att få en mäktigare styrka) som blandar hans luftbändning med vattenbändning och skapar en frusen bubbla som ska skydda honom och Appa tills stormen har avtagit, dock förde stormen och havets strömmar denna bubbla ner till Sydpolen vilket utgjorde att den aldrig tinades. 

Vi får först veta att Eldnationen är nära att vinna ett krig som pågått i 100 år och att det Södra Vattenfolket är i kris då krigare har lämnat hemmen oskyddade för att försöka bekämpa Eldnationen så gott de kan runt i världen. Endast Jordriket, så vitt man vet just då, är den enda nationen som än så länge tycks kunna stå emot, dock inte helt, Eldnationens anfall. Två syskon, Sokka och hans syster Katara (en, just då, väldigt oerfaren vattenbändare), från Södra Vattenfolket är ute och jagar efter mat när de plötsligt får syn på en annorlunda formation i ett mindre isberg. Inuti detta isberg visar det sig att Aang har varit i under de senaste 100 åren och att Eldhärskaren Sozin har tagit fördel av avatarens frånvaro likaså av en en komet som just då passerade jorden och utgjorde att Eldnationens bändare fick förstärkta förmågor.

Det visar sig också att detta krig börjades med att utrota alla Luftnomader i världen. Aang är alltså inte bara den senaste avataren utan även den sista levande Luftbändaren.

Från Södra Vattenfolkets by måste han nu ta sig, tillsammans med Sokka och Katara, upp till nordliga vattenfolket på Nordpolen som består mestadels av väldigt många, skickliga, vattenbändare (vilka har stått emot Eldnationens anfall under alla år) och även en mästare som måste lära Aang att bemästra vattenbendning, då han måste bemästra elementen i ordning luft, vatten, jord och eld). Emellertid visar det sig även att på jakt efter avataren är den, från Eldnationen, bannlyste Prins Zuko som vill med ett tillfångatagande av avataren återupprätta sin heder i Eldnationen.

Egna ord : Jag såg den hr filmen i 3D vilket gjorde den lite sämre (jag tycker att tecknat ger mycket bättre effekt på 3D än vad riktiga mönniskor gör, men man ser att det är i 3D). Men den var riktigt bra ! JAg tyckte om den. Och jag längtar verkligen till del 2. (filmen är i 2 delar). 4/5 stjärnor.

OBS. Det är mycket text eftersom det stod ingenting om självaste filmen så jag tog från serien som filmen är skapad av.

OBS. Jag vet inte om den här bilden verkligen är till filmen eller om någon gjort den för det finns inget annat, det står inte så mycket om filmen eftersom den fortfarande är ganska ny.


Filmtips # 2 : Guldkompassen

11-åriga Lyra är en vild och nyfiken flicka som bor på Jordan College i Oxford i Brytannien (ett alternativt Storbritannien), ett universum parallellt till vårt. I detta universum är människans själ förkroppsligad i en daimon, en sorts djur som alltid befinner sig när sin människa.

En dag råkar hon av misstag bli åhörare till hennes farbror Lord Asriels anförande om hans expedition i Norden han håller för skolans akademiker. Han berättar om hur han såg en portal till en annan värld genom "stoftet" i norrskenet. Lord Asriel beger sig norrut för att söka reda på stoftet och undersöka det.

Samtidigt dyker en mystisk kvinna vid namn Mrs Coulter upp vid Jordan College, och Lyra finner sig snart i hennes sällskap. Innan hon ger sig av får hon dock en guldkompass, ett instrument som visar det som andra vill hålla hemligt, och Lyra ombeds hålla guldkompassen hemlig. Under hennes vistelse med Mrs Coulter försvinner två av hennes vänner, Billy och Roger. Lyra gissar att de blivit kidnappade av en mystisk organisation.

Lyra rymmer från Mrs Coulter och beger sig med zyjenarna norrut för att rädda sina vänner. På resan möter hon på människor och djur, såsom aeronauten Lee Scoresby, häxan Serafina Pekkala och den bepansrade isbjörnen Iorek Byrnison. Efterhand inser Lyra att hennes resa norrut kommer att bli mer än ett försök att rädda hennes vänner. Hon inser snart att hon även måste söka reda på sin farbror, Lord Asriel, som visar sig vara hennes far. Lord Asriel hade nämligen en affär med Mrs Coulter, vilket resulterade i ett barn, Lyra. Framme vid fängelset Bolvangar, där barnen hålls fångna, utbryter en strid mellan vakter och gypter, häxor, isbjörnen Iorek och areonauten Lee Scoresby.

När striden är över bestämmer sig Lyra för att fortsätta norrut med Lee, Iorek och Roger för att söka reda på Lord Asriel, för att varna honom för Mrs Coulter och hennes plan att avrätta honom.

Egna ord : Det var ganska länge sen jag såg den här filmen, måste vara snart 2 år sen iaf. Av vad jag kommer ihåg så tyckte jag den var ganska bra. Synd bara att del 2 inte kommit än efter så lång tid. Okej men 3 eller 4/5 stjärnor.

  


Filmtips # 3 : The green mile

Filmens börjar 1999, men utspelar sig främst under 1930-talets USA. Paul Edgecomb är vakt på fängelseavdelningen där John Coffey, en svart man, just blivit intagen för att ha mördat två yngre vita flickor. Han ska inom kort precis som de andra på avdelningen avrättas. Det visar sig dock att John Coffey har krafter som ingen kunnat ana, och Paul och de andra vakterna börjar snart tvivla på om de verkligen håller rätt man bakom galler.

Egna ord : Jag tycker väldigt mycket om den här filmen. Den är ganska så sorglig faktsikt, jag kommer ihåg att jag faktiskt grät några gånger. Men den är lite mysko så den får 3/5 stjärnor. Hade fått fyra men som sagt den är liite mysko, kolla så fattar ni, om ni inte redan sett den förstås ;).

  



Jaa det var det för den här gången, hejdå ses snart igen !! Eller godnatt, jag vet inte när jag bloggar igen !

Av Sofia Eriksson - 30 oktober 2010 22:14

Hej ! Just nu sitter jag vid mitt skrivbord där min dator står för det mesta. Jag har precis kollat på det 8:e avsnittet ur desperate housewives säsong 6. Stackars Julie... Och dummmmmmaaaa Nick ! (Julie blev strypt nästan till döds men hon överlevde och Nick var den som ströp henne (fast ingen förutom Lynette och Tom tror det). Fast jag vet att det är så. Hehe :P. Aja men efter senaste inlägget har jag och pappa bakat äppelpaj (blev iinte så god) och sen har vi alla ätit den och godis. Usch det blev alldeles för mycket så jag mår lite illa just nu :S. Fast det är över imorgon eller som min mormor alltid säger det går över tills du ska gifta dig. Haha :P. Snart vet jag inte vad jag ska göra. Jag har lust att lägga in mer filmtips.. Ska jag göra det fast kanske bara två ?? Kanske, vi får se. Måste fixa lite här på bloggen.. Ska väl ta och göra det, hejdåå !!

Av Sofia Eriksson - 30 oktober 2010 18:31

Hej ! Jag tänkte först bara lägga in lite film tips ! Det var inte så länge sen men gör det iaf. Okej filmtips :

Filmtips # 1 : Twilight

Handlingen kretsar kring huvudpersonen Bella Swan (spelad av Kristen Stewart). Hon bor i Phoenix, Arizona, med sin mamma och hennes nya man Phil. Men Phil behöver resa mycket i sitt jobb som basebollspelare, så Bella bestämmer sig för att bo med sin pappa Charlie för att göra sin mamma lycklig. Charlie bor i den regniga småstaden Forks i delstaten Washington. Hon kommer dit i början av vårterminen på sitt andra år, men får ganska snabbt vänner. På lunchen en dag får hon syn på syskonen Cullen, och blir genast intresserad av den mystiske Edward Cullen (spelad av Robert Pattinson). Edward undviker henne till en början, men inser snabbt att han inte kan vara utan henne. Bella börjar få misstankar om Edwards talanger, till exempel att han är väldigt stark, snabb, likblek, kallhudad och att hans ögon byter färg. Till slut kommer hon fram till att han är en vampyr, men det hindrar henne inte från att bli kär i honom. En komplicerad förälskelse får sin början och gör livet svårt för det omaka paret. När det dessutom dyker upp ondsinta vampyrer i staden får Bella och Edward kämpa för att kunna vara tillsammans. Men de slutar inte älska varandra.

Egna ord : Heelt ut tjatat jag vet men den är bra. Tjaa det är en bra romantik film och den får 3/5 stjärnor. (3 eftersom den är så uttjatad)

  


Filmtips # 2 : New Moon

Edward är allt för Bella - hon är beredd att offra sitt liv för honom. Men att vara kär i en vampyr är farligare än Bella någonsin hade kunnat föreställa sig. Edward har redan räddat henne ur klorna på en ondskefull vampyr men när deras kärlek hotar dem som de älskar inser det att deras problem bara har börjat...

Bella firar sin 18 årsdag hos vampyrfamiljen Cullen, där hon råkar skära sig på ett papper och börjar blöda. Jasper, familjen Cullens nyaste "vegetarian", tappar kontrollen och kastar sig över Bella. Edward inser att hans familj är farlig för Bella, så han bestämmer att de ska flytta.

Bella blir förkrossad när Edward ger sig av och enligt hennes pappa hamnar i "zombie" period i flera månader, innan hennes pappa hotar med att skicka tillbaka henne till Florida. Hon börjar vara normal och en kväll när hon är ute med sin vän Jessica Stanley, upptäcker hon att när hon gör någonting farligt hör hon Edwards förmanande röst inuti huvudet, och hon köper ett par trasiga motorcyklar. Men hon har inte råd att laga den så hon far med dem till sin barndomsvän Jacob Black och börjar umgås mycket med honom, som senare visar sig vara en varulv. När Edwards röst börjar försvinna, bestämmer Bella sig för att hoppa från en klippa för att få tillbaka den och dör nästan på kuppen. Men Jacob kommer och räddar henne. När Bella kommer hem hittar hon Edwards syster Alice på trappan, Alice har förmågan att se i framtiden, och såg vad Bella har gjort och hade kommit för att trösta hennes pappa. Bella berättar allt som hänt och det visar sig att Alice inte kan se Varulvar. Nån dag efter är Alice förskräckt, Edward tror att Bella är död och for till Italien för att be Volturi att döda honom. Bella och Alice gör en Lång och livsfarlig resa för att rädda Edward men tillslut kommer alla hem med livet i behåll. Bella tycker det är farligt att vänta med att bli vampyr eftersom att Volturi inte tillåter att människor är med vampyrer, och far där med till Cullens och de får rösta om hon ska bli en vampyr och de flesta säger ja. Hon bestämde sig för att vänta till efter examen. Edward säger: om du vill att jag ska göra det själv måste du gifta dig med mig.

Egna ord : Oxå uttjatad men bra, samma som twilight, 3/5 stjärnor.

  


Filmtips # 3 : Eclipse

Edward och Bella har förenats igen och mer är oskiljaktiga än tidigare. De går nu sista terminen på high school och Bella väntar på examensdagen med både förväntan och skräck, då hon blivit lovad att hennes förvandling till vampyr kan ske efter denna dag. Samtidigt härjar en våldsam seriemördare i Seattle och vampyren Victoria fortsätter sin jakt på Bella. Saker försvinner mystiskt ur Bellas rum medan hon är hos Edwards syster Alice. Allt pekar på att en okänd vampyr har varit inne i hennes rum. Vem kan det ha varit? Någon som låtit Bellas pappa Charlie leva...

Familjen Cullen tror att det är en flock med nyfödda vampyrer som mördar alla människor i Seattle. Har de någonting med Bella att göra? Samma dag som Bella tar examen kommer hon på det! Samtidigt måste Bella välja mellan Jacobs vänskap och Edward - hennes livs kärlek. Ett ovanligt samarbete mellan familjen Cullens och traktens varulvar inleds och en hård kamp om överlevnad mot Victoria och hennes nyfödda vampyrer utspelar sig.

Men Bella har också ett annat val att göra, valet mellan mänskligt liv och evigt liv som vampyr.

Egna ord : Inte lika uttjatad och nycket bättre än dom 2 första. 4/5 stjärnor.

  


Filmtips # 4 : Systrar i jeans

Filmens systrar är de fyra bästa vännerna Bridget, Carmen, Lena och Tibby som hittar ett par jeans som märkligt nog passar de alla trots att de är olika stora. Under deras första sommarlov åtskilda får var och en bära jeansen innan hon skickar dem vidare.

Den modiga och sportiga Bridget ska åka till ett fotbollsläger, där hon träffar sin tränare som heter Erik som hon blir mycket förälskad i. Carmen ska åka till sin pappa och förväntar sig ett slappt sommarlov hos honom. Men det blir inte riktigt så. Den vackra Lena ska åka till Grekland till sin farmor och farfar, där hon träffar en mycket charmig pojke som heter Kostos. Och Tibby ska ensam stanna hemma och göra en dokumentär som inte blir som hon tänkt sig när Bailey dyker upp.

Egna ord : Jag tycker filmen(-erna) är väldigt bra ! Väldigt tjejiga och bra, en bra snyft film så att säga ;), 4/5 stjärnor.

  


Filmtips # 5 : Avatar

Genom Avatar-programmet reser Jake till Pandora, en himlakropp täckt av grönskande djungel, fylld av fantastiska livsformer - vissa vackra, men många skrämmande. Pandora är även hem för Na’vi, en humanoid ras som anses primitiv, men som är fysiskt kraftfullare än människor. Na’vi har svans, blå hud, är tre meter långa och lever i harmoni med sin oförstörda värld. Då människorna tränger djupare in i Pandoras skogar på jakt efter värdefulla mineraler, tvingas Na’vi att strida för sin överlevnad.

Jake har ovetandes blivit rekryterad för att fortsätta med övergreppen. Eftersom människor inte kan andas atmosfären på Pandora, har människan genetiskt skapat Avatarerna, vilka är hybrider av människor och Na’vi. Genom sin Avatarkropp återfår Jake full rörelsefrihet och han sänds in i Pandoras djungel som spanare för de soldater som skall komma efter honom. Där upplever han Pandoras skönhet och faror och möter en ung Na’vi-kvinna, Neytiri (Zoe Saldaña).

Med tiden blir Jake allt mer införlivad i Na’vi-klanen och han förälskar sig i Neytiri. På grund av det finner han sig vara fångad mellan det militär-industriella styrkorna från jorden och Na’vi. Han tvingas välja sida i en strid, som kommer att avgöra Pandoras öde för alltid.

Egna ord : Den som inte sett den här filmen missar verkligen något ! Den är hel otrlogigt fantastisk ! Älskar den ! 5/5 stjärnor !!

  


Japp det var det från filmtips av mig för denna gång ! Men ta det lungt, jag har måånga filmer kvar haha ;) Hejdåå !!

Av Sofia Eriksson - 30 oktober 2010 18:15

Hej ! Ledsen att jag inte har bloggat idag, men jag och pappa har varit hundvakt åt Tea (min farmors hund) hela dagen idag. Från typ 11, halv 12 till 15.00 Det har varit jätte kul :D Jag verkligen älskar henne ! Hon är gosig och busig och jätte rlig ! Det enda felet är att hon inte är så lydig. Men det kommer hon är ju inte ens 1 år än. Hon fyller den 21 November. Så snart 1 år. Vill gääärna vara hundvakt åt henne igen ! Hon är så söt också ! :). Aja men sen typ halv 5 åkte jag och pappa till ica stenby och köpte mat och en ben & jerry's glass till mig :D. Vi köpte Cookie Dough. Mums ! (tror jag haha :P). Jag kommer inte ihåg om det är half baked eller cookie dough jag har ätit. Dom är ju typ likadana på innehållet ändå. Bara det att half baked har nåt mer i sig än bara cookie. Aja men ska väll kolla på tv eller splea nåt spel på datan nu så hejdåå !!

     

Det här är lilla Tea :D (OBS. bilden är från hennes förra matte så hon är lite gladare än på bilden :P Hos hennes förra ägare hette hon Snow.)

  

Det här är Tea's mamma Milan. Hon är oxå så söt :) !

Okej hejdåå !!

Presentation


Hej ! Välkommen till en 14årings perspektiv ! Denna blogg handlar om mitt liv och det som händer. Alltså min vardag, skolan och vänner. Hoppas du gillar den !

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Översätt


Ovido - Quiz & Flashcards